The Chiang Mai Chapter

25 november 2013 - Bangkok, Thailand

15-Nov-13: The Chiang Mai Chapter
Vanuit Bangkok zijn we met de bus naar "De Roos van het Noorden" vertrokken: Chiang Mai. Dit word onze thuisbasis voor de komende week en van hieruit zullen we genoeg te doen hebben! Niet alleen gaan we de welbekende tempels bezoeken, ook staat een drie-daagse jungle tocht in het vooruitzicht. Voor de eerstvolgende paar dagen hebben we een scooter gehuurd, wat ons enorm veel flexibiliteit en vrijheid geeft. Het verkeer staat hier altijd vast en met een scooter kan je gemakkelijk langs de files scheuren. Nu het toch over files gaat, het me op dat er ontzettend veel mensen met mondkapjes lopen. De lucht hier is echt ontzettend vervuild door de duizenden auto's en scooters, dus ik kan het best begrijpen.

Na ons Cambodiaans avontuur zat onze portemonnee nog bom en bomvol met de Cambodiaanse Riel. In totaal had ik 150.000 Riel in mijn portemonnee, een flinke stapel flappen! Nadat ik hier letterlijk in heb gezwommen was het tijd om deze om te wisselen in Thaise Bath. Omgerekend 30 euro...
 DSCN0779-400
Na de lange busreis was het eigenlijk mijn bedoeling om 's middags lekker te gaan hardlopen. Helaas was ik in slaap gevallen voordat ik die gedachte kon afmaken.

16-Nov-13: King of the Hill
Na een goede nachtrust waren Jimmy en ik klaar voor wat sightseeings. Ergens boven op een berg stond een tempel, dus het zou onbeleefd zijn om daar niet even te kijken. Van hieruit hadden we ook gelijk een enorm mooi uitzicht op de stad Chiang Mai. Twee vliegen in een klap!
DSCN0789-400DSCN0801-400
Local Guy Jimmy kwam gratis binnen omdat hij er Thais uitziet. Toerist Marcel mocht natuurlijk entree betalen voor de tempel.
DSCN0798-400DSCN0816-400DSCN0807-400

Vervolgens stopten we nog even bij een bescheiden watervalletje, waarbij we de jungle ook gelijk gingen verkennen.
DSCN0826-400DSCN0821-400

Light up the sky
's Avonds begon de eerste avond van het enorme "Loy Krathong"-festival. Dit festival staat gelijk aan honderden eetkraampjes, duizenden zelfgemaakte bootjes in de rivier en ontelbaar veel wensbalonnen. Dit drie-daagse festival word vooral in Noord-Thailand gevierd en word direct na het regenseizoen (oktober) gehouden. Hierbij word de godin Mae Kong Ka bedankt voor deovervloedige regenval en daarmee voedsel, drinkwater en transportwegen voor de bevolking.

Als je wensballon veilig in de sterrenhemel verdwijnt of je bootje verdwijnt met de horizon, betekend dit dat je van al je zonden word vergeven. Mooi, dit heb ik dus net nodig!
DSCN0929-400DSCN0938-400
Rond 7 uur 's avonds werden de eerste wensbalonnen in de sterrenhemel geknalt en wat was dit geweldig! Uiteraard heb ik van de drie dagen genoeg foto's gemaakt, maar het is onmogelijk om de sfeer die daar hing over te brengen. Dit is echt een feest waar je zelf bij moet zijn.

Mijn eerste wensballon eindigde in een boom en de tweede vloog in de fik voordat hij uberhaubt de lucht in was. Al mijn zonden worden me dus niet vergeven en dit was het meest vreselijke begin van 't festival. Dit gaat een vreselijk jaar worden als ik de voortekenen mag geloven. Als goedmakertje trakteerde Good Guy Jimmy me op een nieuwe wensballon, welke gelukkig wel succesvol de lucht in werd geschoten!
DSCN0850-400DSCN0866-400

17-Nov-13: Royal Flower Garden
Overdag zijn we naar The Royal Flower Garden van Chiang Mai gegaan. Dit is een soort Botanical Garden, gecombineerd met de welbekende Thaise tempels. De zon scheen rijkelijk en dit was dan ook een perfecte dag om buiten te zijn.
DSCN0891-400DSCN0917-400DSCN0901-400

Uiteraard gingen we 's avonds weer de straat op voor het Loy Krathong festival. We hebben een flinke tijd langs de waterkant bij een brug gezeten. Langs de waterkant zag je duizenden bootjes voorbij komen, terwijl de brug bewapend was met de welbekende wensballonnen en vuurwerk. Heerlijk chill was dit. Sit back and enjoy the show:
DSCN0952-400DSCN0949-400

18-Nov-13: Gran Tourismo
Elke avond het Loy Krathong festival vieren is geweldig, maar overdag moet je ook wel wat te doen hebben. Uitgaan en feesten kan ook in Nederland. Gelukkig denken Jimmy en ik er hetzelfde over en hebben we een mooie balans gevonden. Vandaag namen we de locale bus naar de stad Chiang Rai, waar we een unieke witte tempel gingen bezoeken. De busreis duurde ongeveer 2 tot 3 uur. Uit het niets werden er gratis flesjes water en koekjes uitgedeeld, we voelden ons de koning te rijk!

Eenmaal aangekomen in Chiang Rai namen we de Tuk Tuk naar de befaamde White Temple. De zon scheen en de tempel stond er op z'n mooist bij. Van een afstand kwam de tempel een stuk bescheidener over dan bijvoorbeeld the "Sanctuary of Truth"-tempel in Pattaya. Hoe dichterbij we kwamen, hoe meer ik erachter kwam dat ik ongelijk had! Ook deze tempel was aardig indrukwekkend:
DSCN0965-400DSCN0975-400DSCN0998-400

Chiang Rai Realm
Deze boeddistische tempel is in 1997 gebouwd en het is geen standaard tempel met hier en daar 'n Buddha-beeld. De entree is een brug, van waaronder duizenden handen in de lucht grijpen. Dit deed me erg denken aan de rivier Styx, waarbij de verloren zielen tevergeefs proberen te ontsnappen.
DSCN0992-400DSCN0991-400
Ontzettend gave tempel, waar je naar kan blijven kijken. Elke keer ontdekte je weer iets nieuws.
DSCN0989-400DSCN0999-400DSCN1004-400

Helaas werd de laatste avond van het festival finaal weggespoeld door de regen... Na twee ontiegelijk mooie avonden maakte het voor ons niet veel uit. De volgende dag moesten we er toch vroeg uit..
DSCN1007-400DSCN1015-400DSCN1017-400

19-Nov-13: Out beyond the city limits
Jimmy en ik stonden vandaag vroeg op voor onze drie-daagse trektocht in de Thaise jungle. Het verhaal begon al redelijk Thais, aangezien de chauffeur een uurtje te laat was. Na deze rit kwamen we bij het centrale opstap punt aan en maakten we kennis met de rest van de groep. Onze groep bestond uit een handjevol Duitsers, een andere Nederlander en een Franse mademoiselle. Uiteraard mocht een Australier niet ontbreken.
DSCN1113-400DSCN1061-400DSCN1065-400
De gehele drie dagen hebben we elke dag redelijk wat uurtjes gelopen, waarbij we elke dag bij een waterval stopte om relax te lunchen en een verfrissende duik te nemen. Niets gaat boven een bord rijst met kip na een hele middag te hebben gelopen! Ook zijn mijn verwondingen na het Jet-ski ongeluk van vorige week weer redelijk genezen. En met genezen bedoel ik dat ik weer de luxe heb om normaal te kunnen lopen. Zelfs na een volle week recovery zijn de blauwe plekken eerder zwart en donkerpaars, maar we overleven het wel. It's all part of the experience..
DSCN1088-400DSCN1131-400DSCN1111-400
Die nacht hebben we in een houten blokhutje geslapen, waarbij de muskieten netten al klaar lagen! Gezien het matras zo dun was als een iPad heb ik vreselijk geslapen, maar het was tenminste mugvrij!
DSCN1041-400DSCN1040-400

20-Nov-13: Jungle Fever
Hoe mooi de dag begon om de jungle te verkennen, zo slecht begon de dag voor mijn interne darmflora. De afgelopen twee weken in Thailand heb ik het uitstekend volgehouden, maar het bleek een oneerlijke strijd. De Thaise curry soep was veel te lekker en iemand moest boeten voor mijn zonden. Zoals Activa het mooi kan omschrijven, de boel verliep een beetje "onregelmatig".  Het eerste gedeelte van de jungle-tocht eindigde met een stromende waterval. Vergeef me mijn ongelukkige woordkeuze.
DSCN1027-400DSCN1078-400DSCN1081-400
Uiteraard hebben we in de jungle ook nog genoeg wildlife gespot. Crikey..! Look at the size 'o that snake! Besef alleen wel dat het niet de enorme spinnen en giftige slangen zijn waar je bang voor moet zijn in Thailand.. Het voedsel blijkt het verradelijkst!
DSCN1134-400DSCN1053-400DSCN1140-400

's Avonds hebben we genoten van een kampvuur en wat alcoholische versnaperingen. Topavond!

21-Nov-13: King of the Jungle
Net zoals de vorige dagen hebben we weer een 5-tal uurtjes in de jungle gelopen, waarbij we langs enkele dorpjes liepen. Deze dorpjes leven van hun rijstplantages en de paar koeien die ze hebben. Het ziet er enorm mooi uit, maar het blijft apart om te beseffen dat voor sommige mensen dit hun hele leven is.
DSCN1098-400DSCN1126-400DSCN1120-400

Die middag hebben we ook nog op olifanten gereden, geweldige beesten! Met moeite heb ik nog wat foto's kunnen maken, gezien je totaal niet stil kan zitten op zo'n bakbeest. Als je even niet oplet flikker je er vanaf! En dat terwijl de local olifantenrijder op z'n dooie gemakje een peuk aan het roken was.
DSCN1143-400DSCN1150-400
Als afsluiter van de drie-daagse tocht dreven we met een bamboevlot heerlijk relax langs de rivier. Een mooie afsluiter van drie heerlijke dagen in de natuur. Het was wel weer even wennen om vervolgens terug naar de grote stad Chiang Mai te gaan, waar je gelijk weer met je neus in de drukte zit. Overal auto's files, getoeter. Chiang Mai is geweldig, maar het was nu tijd om weer door te reizen.

22-Nov-13: What has been seen, can not be unseen..
We hadden de nachtbus van Chiang Mai naar Bangkok genomen om daar nog een aantal dagen te verblijven. De rit zelf ging best aardig, alhoewel de buschauffeur als een mafkees rondreed. Er gebeuren enorm veel ongelukken in Thailand en dit had er een van kunnen zijn... Nadat de bus eindelijk in Bangkok arriveerde schrokken we wakker van een enorm ranzige lucht. Een van de meest ranzige poepluchten ooit. Eenmaal uit de bus gesprint zagen we een van de medepassagiers er relatief ontevreden bijstaan. Met een zielige ondertoon hoorde Jimmy hem tegen de buschauffeur "I'm so sorry, I'm so sorry!" zeggen. Hij stond met zijn gezicht naar ons gekeerd en we wisten niet 100% zeker wat hij geflikt had. Na enkele seconden draaide hij zich om en zagen we dat deze gedeprimeerde toerist zijn hele broek had ondergescheten! Ik heb al veel schokkende dingen in Thailand gezien, maar dit moment staat zeker in de top 3. Het zag 'r uit..

De rest van de dag was erg relax, waarbij de KFC ons culturele hoogtepunt was.

23-Nov-13: B2B
Het voelt goed om weer in Bangkok te zijn! Geweldige stad. Aangezien we de hele stad al als onze binnenzak kennen gingen we overdag iets totaal anders doen dan doelloos ronddwalen. We hadden ontzettende goede dingen gehoord over het "Erawan National Park", wat vlakbij Bangkok ligt. Perfecte opvulling voor de middag!
DSCN1165-400DSCN1168-400

Bij het Erawan National Park staan watervallen centraal. Er zijn er dan ook belachelijk veel van, de een mooier dan de ander. Al met al is dit een ontzettend mooi park alles komt heel vredig over. Helderblauw water met vissen, waarbij het achtergrondgeluid van watervallen het plaatje compleet maakt.
DSCN1166-400DSCN1177-400DSCN1182-400
Als ultiem relax-momentje heb ik genoten van een gratis pedicure. De vissen en kreeftjes in dit park eten namelijk de dode huidcellen van je voeten. Ik heb dus ook een uurtje heerlijk gechillend met mijn voeten in het water. Genietend van de vele watervallen terwijl de vissen hard aan het werk waren. Goodlife.
DSCN1205-400DSCN1193-400

Enter the Dragon
Vlak voordat we wilden vertrekken zagen we een ophoping van toeristen. Dit fenoneem, gepaart met het welbekende geklik van de camera's, kan maar een ding betekenen. Er viel iets boeiends te zien! Na enig onderzoek kwamen we er achter dat er een flinke varaan ronddwarrelde. Supervet! Na korte kennismaking kon de uitgebreide foto-shoot beginnen:
DSCN1229-400DSCN1226-400DSCN1227-400
Kort daarna verliet de varaan de Catwalk om ergens anders mensen te verblijden met zijn aanwezigheid. Voldaan vertrokken we met de bus terug naar Bangkok. 's Avonds hebben we uiteraard weer een enorm feest gevierd in de beruchte backpackersstraat "Khoa San Road". Het beruchte Chiang bier en de emmers sterke drank vlogen me om de oren..

24-Nov-13: Fading of the day when night takes over
Hele dagen in bed liggen om die avond volle bak te stappen is iets wat zeer verleidelijk is in Bangkok! Overal heb je gezellige barretjes en voldoende keus aan discotheken. Ook draaien ze ontiegelijk vette muziek hier, wat ik eigenlijk niet had verwacht. In de meeste discotheken is de commerciele handjeklap-House ingeruild voor rauwe elektro en trance. Me gusta! Natuurlijk is het enorm zonde van de vakantie om alleen te focussen op het uitgaan, stappen kan in Nederland ook. Vandaar dat we vanavond vertrekken naar het paradijselijke zuiden van Thailand. Hier gaan we verschillende tropische eilanden bezoeken waarbij duiken centraal staat. Veel te lang geleden en de zin is dan ook weer enorm aanwezig!

Misschien gaan we ook stappen hier. En heel misschien heb ik vernomen dat er morgenavond een half-moon party is...

Om de traditie in eer te houden ga ik afsluiten met een foto van 'n zielig aapje. Deze was gespot in het Erawan National Park:

DSCN1211-400

See you at the islands!

1. Kees en Ineke v.Poeijer:
    25 november 2013
    Hehe,we hebben wel even moeten wachten op nieuwe smeuiige verhalen, maar ze zijn weer de moeite waard, Marcel! Groetjes van 't thuisfront!
  2. Sander:
    28 november 2013