El Pantanal

21 april 2012 - Bonito, Brazilië

13-Apr-12: Idiots abroad
Vandaag was de dag dat we ons geliefde land Argentinie gingen verlaten. In ruil kregen we een warm onthaal van Brazilie! Hoppa, weer een land erbij waarvan ik de taal totaal niet spreek! De afgelopen week hebben we enorm gelachen, aangezien niemand van ons Spaans sprak. Bijna geen enkele local spreekt Engels, dus communicatie problemen waren er maar genoeg. We zullen nu hetzelfde beleven met Portugees, hehe.

Richard, Jag en ik zaten in de bus richting de grens, samen met een Franse chick die Portugees sprak. Toen we uitstapte brabbelde de chauffeur iets in het Portugees. Als een stelletje idioten volgden we die Fransoos maar, aangezien zij wel wist waar we naartoe moesten. Blijkbaar moesten we ons visa halen bij een gebouw in de buurt. Zonder haar was dat niet eens gelukt, haha! Visastempeltje gehaalt en op naar de volgende bus, die ons zou brengen naar de Braziliaanse kant van de Iguaçu Falls.

The Brasillian Milipede
Eenmaal uit de bus geklauterd hoorden we het heerlijke geluid van de watervallen al. Onderweg naar de watervallen spotte mijn arendsoog een of ander beest op de grond. Whoo, een miljoenpoot. Een enorm gemuteerd Zuid-Amerikaans insect waarvan ik geen flauw idee heb of dat ie giftig is of niet. Om een lang verhaal kort te maken, ik kon het gewoon niet laten om hem op te pakken:

DSC03600-550DSC03601-550DSC03602-550

Iguaçu Falls: Full sequence
Verder hebben we kunnen genieten van het enorme natuurgeweld wat Brazilie ons te bieden heeft. De Argentijnse kant van de watervallen reeks was ontzettend gaaf. Je zag het geweld van dichtbij en dit maakte echt een enorme indruk. De Brazilliaanse kant brengt je een heel ander beeld. Een mooi overzicht van de watervallen is wat we kregen. Jullie zijn die watervallen waarschijnlijk al strontbeu, maar toch kan ik het niet laten:
 DSC03612-550DSC03614-550DSC03590-550DSC03595-550
's Avonds zijn we op de bus gestapt naar een of andere stadje om vanuit daar naar het rustige stadje Bonito te vertrekken.

14-Apr-12: The day we pointed
Wat een dramatische dag. Na een gezonde porsie watervallen vertrok onze bus naar het stadje Bonito. Eenmaal aangekomen brachten twee locals ons naar een Hostel wat ons wel leuk leek. Na 1 minuut te hebben gelopen met onze backpack kwam er een auto langs die ons wel een lift zou geven. "You're not gonna rob us.. Are you?" vroeg ik lachend, terwijl ik het wel meende. Als een stel kippen zonder kop stapten we maar in en de chauffeur bracht ons netjes bij ons hostel. Zo onveilig is Zuid-Amerika niet! Ons hostel was erg gezellig en we hebben veel lol beleefd met de locals die daar ook woonden.
DSC03652-550DSC03654-550

De hele middag hebben we rondgefietst, op zoek naar al het moois dat Bonito ons te brengen heeft. Toen het bijna donker werd gingen we terug naar ons hostel. Euh.. Dat was onze bedoeling. Niemand had de naam en adres van ons hostel onthouden. Jag, Richard en ik spreken alledrie geen Portugees en we hebben ongeveer twee uur aan locals de weg proberen te vragen door middel van gebrekkig Spaans en gewijs op onze kaart. Niemand wist ons te helpen, aangezien we niet eens de naam van ons hostel wisten, haha! Na nog een uur gefiets en gezoek was het aardig donker en hadden we gelukkig ons hostel kunnen vinden. Deze verschrikkelijke dag gaat voortaan door het leven als 'The day we Pointed'.
DSC03630-550DSC03633-550DSC03629-550

Die avond gingen we met de locals van ons hostel naar een Rodeo-night. Zielig voor de stieren blablabla. It was freakin' awesome! Naderhand hebben we nog een enorm vette afterparty gehad!

DSC03634-550  DSC03637-550DSC03638-550DSC03644-550
16-Apr-12: Sleeping with the fishes..
De zon scheen, de papagaaien floten en de kater vielt mee. Mooi! De afgelopen dagen heb ik veel te veel gelopen en ik ben toe aan een relaxdagje. In het mooie stadje Bonito kan je langs de rivier met vissen zwemmen. Samen met Rafaél, een local guy, pakten we met zn vieren de taxi. Eenmaal aangekomen zagen we dat het een soort parkje was naast de rivier. Handdoek op de grond neergeknalt, boekje erbij. Even relaxen, heerlijk. Verder hebben we nog een heerlijke duik genomen in het water. Love it!
DSC03662-550DSC03664-550DSC03669-550DSC03673-550
Bruut werd ik wakkergemaakt door een afschuwelijk gekrijs. Hoe lelijk dit gekrijs klonk, zo mooi waren de vogels die dit geluid durfden te produceren. Papagaaien! Als rasechte toeristen sprongen we van onze handdoekjes en bewapenden we onszelf met onze cameras:
DSC03680-550DSC03683-550DSC03688-550
Na een potje volleybal gingen we nog meer relaxen. Heerlijk. Verder werden we ook nog gestoort door een kleine Boa die compleet de weg kwijt was. Dit was een van die momentjes waarbij ik weer stilstond bij het feit dat ik verdomme in Zuid-Amerika ben. Compleet andere wereld! Je ligt hier gewoon in een Zuid-Amerikaanse rivier tussen het Wildlife.. Hoe vaak maak je dat mee, haha! Love it, love it, LOVE IT!
DSC03690-550DSC03691-550DSC03692-550
Na onze fotoshoot en een kort bedankje ging de Boa weer terug de rivier in.

17-Apr-12: El Pantanal
Het begin van onze driedaagse excursie rondom het Pantanal. Dit is een enorm moerasgebied vol krokodillen en meer van dat soort ongein. En muggen. Ontzettend veel muggen. We slapen in een soort hostel, wat ook inclusief ontbijt, middag- en avondeten is. Makkelijk, zo voor de verandering! Tijdens deze excursie gaan we met een groep allemaal doldwaze dingetjes doen. Wat leuk! Normaal ga ik liever zelf op pad, maar in dit geval was dat echt onmogelijk en moest je een excursie boeken. Het is namelijk geen dierentuin en je kan zomaar een wilde Jaguar tegenkomen.. Onderstaande fotos geven hopelijk wel een duidelijk beeld van het Pantanal.

DSC03697-550DSC03724-550DSC03735-550

We begonnen de dag met een kennismaking met onze groep. In totaal waren we met zijn achten. Drie Duitse meiden kenden we al van het stadje Bonito. Wel leuke meiden, ook al zijn ze Duits! Na de kennismaking gingen we een boottocht op een van de rivieren van het pantanal houden. Hier heb ik genoeg vogels gespot waarvan ik de namen echt niet heb onthouden. Ze kunnen mij wel proberen wijs te maken dat onderstaande vogel Zuid-Amerikaans is, maar volgens mij was het een oer-Hollandse reiger:

DSC03717-550

Verder kwam ik erachter hoe goed kaaimannen (krokodillen) wel niet gecamoufleerd zijn. Ik had verwacht dat ik ze wel zou spotten met mijn adelaarsogen, maar niets was minder waar. Ronddobberend op ons bootje wees onze gids mij erop dat ik 1 meter van een wilde kaaiman verwijderd was. What the fuck, ik had hem dus écht niet gezien!

When darkness falls
Terwijl de zon onderging bleven we een kwartiertje in stilte ronddobberen op ons bootje. Een enorm mooi uitzicht vergezeld door de rustgevende geluiden van de dieren, enkel verlicht door de duizenden sterren boven ons. Heel relaxed. Na een tijdje gingen we terug naar ons hostel varen. Door middel van een zaklantaarn kon je nu alle kaaimannen gemakkelijk spotten. Rode ogen, ditdat. Het waren er een stuk meer dan ik had verwacht, hehe.

DSC03743-550 DSC03754-550DSC03756-550DSC03750-550

Eenmaal aangekomen bij ons hostel heb ik me volgestouwd bij het buffet dat klaarstond. Heerlijk. Met een tevreden gevoel liepen we terug naar onze kamers, toen we plots wat dikke cavias zagen ronddwarrelen. Capybaras worden ze hier genoemd..

DSC03770-550DSC03771-550DSC03778-550

By the fire we'll break the quiet
Die avond hebben we een kampvuurtje gehouden met onze groep en wat locals. Vlak vantevoren was Richard wat aan het rondkloten en hij sprong over het kampvuur. Dit eindigde voor Rich in gekerm van de pijn. Hij had al een paar weken geleden zijn enkel verstuikt, nu opnieuw.. Nadat Jag en ik hem genoeg hadden uitgelachen lachten we nog iets meer. Daarna hielpen we hem op en heeft hij de hele avond weinig meer kunnen doen. De komende paar weken zal hij hier nog wel last van hebben.. Jag en ik gingen naderhand nog naar het kampvuur, would be rude not to!

DSC03783-550DSC03781-550DSC03819-550

Wat begon als een rustig kampvuurtje met gitaarspel op de achtergrond eindigde in een gratis whiskey en Caipirinha festijn. Erg gezellig avondje gehad, alleen de ochtend erop was iets minder.

18-Apr-12: Welcome to the Jungle..
Iedereen was zo brak als de tering, dus we begonnen onze ochtendtrip een uurtje later. Eenmaal hersteld van de vele Caipirinhas was ik klaar om de dag te beginnen met een jungle-walk! Tijdens de heenweg naar de jungle stopten we een paar keer om wat wilde kaaimannen te spotten. Ze lagen waarschijnlijk ook uit te kateren en we konden erg dichtbij komen zonder te worden aangevallen:

DSC03791-550DSC03786-550DSC03788-550

Nadat we de kaaimannen hadden uitgezwaaid werd het tijd om de jungle te betreden..

Heb je het weleens dat je 's nachts in bed ligt en je weet dat er één mug ergens in je slaapkamer rondvliegt? Je hoort 'm op de achtergrond zoemen en je weet dat je 's ochtends wakker word met een muggenbeet. Heel irritant is dat..

Deeper inside the Mosquito's nest
Nou, ik kan je vertellen dat ik dat gevoel nooit meer zal hebben! Ik zal voortaan blij zijn met één muggenbeet in de ochtend! Het Pantanal zit vol met deze klotebeesten en de jungle is het ergst. Honderden van deze insecten zoemen om je heen en prikken je helemaal lek. Tijdens onze jungletrack werden we er helemaal gek van, maar gelukkig werden we afgeleid door de papagaaien en apen die we spotten.

DSC03792-550DSC03795-550  DSC03793-550DSC03800-550

Met dertien tubes antimuggenzalf en twee liter bloed minder waren we uit de jungle ontsnapt en konden we opgelucht ademhalen. Honderden muggenbeten.. Godnonde, ik ging kapot!

Eenmaal aangekomen bij ons hostel konden we onze zwembroek aantrekken omdat we in de rivier gingen zwemmen! Dit was geniaal, vooral omdat er gewoon krokodillen en piranhas rondzwemmenin deze rivier. Plots kwam er een visserboot richting ons om iets te laten zien. Ze hadden twee baby krokodilletjes gevonden! Schattige kleine beestjes zijn het!

SAM_1158-550SAM_1162-550

Na een paar minuten overgooien hebben we ze maar snel vrijgelaten. Geen idee waar Moeders was...

Piranha fishing!
Na deze verfrissende duik gingen we vissen naar Piranhas! Ja, juist. We gingen nu piranhas vissen uit de rivier waarin we net hebben gezwommen. Priceless. Ik ving de een na de andere en dit was niet voor niets.. Een paar uur later gingen we ze namelijk opeten! Gefrituurde zelfgevangen piranha als avondeten. You dont see that every day!

DSC03809-550DSC03815-550

Met een maag vol Piranhas gingen we die avond genieten van een Pantanalse zonsondergang.

DSC03817-550DSC03821-550DSC03829-550

19-Apr-12: Boots, chaps and cowboy hats..
De laatste dag van onze Pantanal-excursie gingen we volbrengen met paardrijden! Nog nooit van me leven gedaan en ik moet toegeven dat het best geinig was. Als je het paard een schop tegen z'n buik geeft gaattie harder rennen. Ik weet zeker dat mijn paard een hekel aan me had, aangezien ik continue aan het schoppen was, hehe. Onderweg hebben we nog wat papagaaien en toekans gezien. Elke keer als ik mijn fototoestel erbij wilde pakken rende m'n paard snel weg. Rotbeest.

DSC03805-550DSC03834-550DSC03831-550DSC03832-550

Daarna gingen we terug naar ons hostel. Onderweg kwamen we nog langs een bijliggend vissersdorpje. Het verschil tussen hun huizen en die van de grote steden. Ongelovelijk..

De rest van de middag hebben we gewacht op onze bus naar het vliegveld. Vanuit daar zullen Richard, Jag en ik vertrekken naar The City of God: Rio de Janeiro. Hier zullen we de laatste week van mijn vakantie genieten van al wat deze stad dan niet te bieden heeft. Elk verhaal wat ik tot nu toe heb gehoord over diefstal en moord speelden zich af in Rio. Blijkt dus een erg onveilige en beruchte stad te zijn. Ik ben erg benieuwd! Ik ga nu afsluiten want ik heb honger. Tijd om een restaurantje op te zoeken!

See ya next time!

1. Wilma:
    22 april 2012
    Hallo Marcel,

Leuk verslag en wat een prachtige natuur.
    Geniet er nog van deze laatste week.

Groetjes vanuit een koud en nat Brabant; ook van Kees!
    Wilma
  2. Serena:
    22 april 2012
    Wauw marcel, super!!!! En wat een mooie fotos heb je gemaakt daar zeg! Geniet er lekker van!
  3. Je pa en ma:
    23 april 2012
    Sjeg, hebben ze daar geen muggenspray????
  4. Claar Braat:
    24 april 2012
    Geen wonder dat dat paard van je elke keer doorliep als je een foto wilde maken, zou ik ook doen als ik constant geschopt werd, ha, ha!
    Veel plezier nog die laatste week, geniet er van, groet, Claar.
  5. Stefan:
    1 mei 2012
    Wederom met groot plezier gelezen! Benieuwd naar je ervaringen in Rio!